Pazartesi, Eylül 04, 2006

köprü zammı

herkesin kapıldığı infial dalgasından azat bir yazı, ilk kez bugünkü hürriyet'te mehmet y. yılmaz tarafından kaleme alınmış:

"eğer köprü geçiş ücretleri tek kişinin geçişini ekonomik olmaktan çıkaracak seviyede olursa otomobillerin birer kişiyle trafiğe çıkmalarını önlemek de mümkün olabilir.
bu aynı zamanda kent için trafiğini rahatlatacak da bir çözüm olur."

hislerime önemli ölçüde tercüman olmuş yılmaz. öyle ya, istanbul'un altında araba olan orta-üst sınıfının etkinleneceği bir zammın hesaba katılmayan olumlu etkilerine bakmak gerekirse: ekonomiye katkı, çevre/eksoz kirliliğinin azalması, trafik yükünün azalması...

yurtdışında bir kişilik otomobillerin trafiğe çıkmasını engelleyici türlü önlemler alınıyor: yalnızca sağ şeridi kullanma izni, vb... türkiye'nin de içinde bulunduğu ekonomik durum dikkate alındığında, böyle bir ekonomik caydırıcılık bana son derece mantıklı geliyor.

böyle bir adımın tam ölçekte anlamlı olabilmesi için, toplu taşımanın da verimlileştirilmesi ve insani hale getirilmesi gerekiyor. o da ayrı bir bütçe sorunu; bu yüzden bunun kısa vadede çözülemeyecek bir sorun olduğu kesin.

toplu taşıma yerine otomobillerini kullanmaya devam etmek isteyeceklerin yapması gereken şey, yukarıda sözünü ettiğimi türden önlemlerin alındığı ülkelerdeki gibi, komşuları ile anlaşıp otomobillerini dönüşümlü kullanmak. tüketici mızmızlanması bu konuda haksız. benzine verecek parayı bulanlar, lüks yolculuklarına devam etmek istiyorsa, köprü bedelini de lütfen ödesinler.

Hiç yorum yok: